Irja Ojala: Yhteistyö on sijoitetun lapsen etu

Elettiin vuotta 2000. Poikani oli 3-vuotias. Hänellä oli erityistarpeita, joihin en pystynyt vastaamaan. Myöskään lapsen isä ei kyennyt auttamaan. Hain itse apua tilanteeseen ja suostuin pojan huostaanottoon.

Poikani vietti ensin 3 kuukautta yhdessä sijaisperheessä avohuollon tukitoimena. Kun pysyvästä huostaanotosta päätettiin, hänelle etsittiin pitkäaikainen sijaisperhe. Kävimme siellä yhdessä sosiaalityöntekijän kanssa tutustumassa. Perheellä oli maatila, ja heille oli sijoitettu aikaisemmin sisarukset. Olin oikeastaan huolissani vain siitä, onko poikani allerginen sijaisperheen monille eläimille.

Pojan sijaisperhe otti meidät vastaan avoimin mielin. He antoivat koko sukunsa meille, mutta niin mekin annoimme omamme heille. Kun poikani oli ollut perheessä 4 kuukautta, hän oppi puhumaan. Siitä tiesin, että perhe on hänelle oikea. He pystyivät keskittymään perhe-elämään ja kiinnittämään huomiota oikeisiin asioihin.

Silloinen sosiaalityöntekijämme ei valitettavasti ollut ihan tilanteen tasalla. Hänen mukaansa kotivierailut eivät kuuluneet huostaanottoon, joten alkuaikoina poikani ei käynyt lainkaan kotona. Minä kävin häntä katsomassa sijaisperheen luona.

Olin pettynyt itseeni, kun en pystynytkään olemaan se äiti, minkä halusin. Meni useampi vuosi, ennen kuin tapasin ketään, joka olisi kokenut saman. Olin yksin asian kanssa. Muutin toiselle paikkakunnalle ja erosin miehestäni. Poikani huostaanotto oli ison elämänmuutoksen alku myös minulle.

Hain huostaanoton purkua vuonna 2002, koska halusin olla pojalleni kokopäiväinen äiti. Hallinto-oikeus antoi kielteisen päätöksen seuraavana vuonna. Kerroin tästä myös pojalleni, jotta hän ymmärtäisi, miksei hän asu minun luonani. Sijaisperhe sai päätöksen jälkeen työrauhan.

Biologisen vanhemman on oltava rehellinen – olivat asiat hyvin tai huonosti. Silloin hän toimii lapsen parhaaksi. Koen tulleeni aina kuulluksi. Vaikken saanutkaan välillä tahtoani läpi, on asiani käsitelty perusteellisesti.

Nyt olemme tilanteessa, jossa valmistelemme huostaanoton purkua. Aloite siitä tuli sosiaalityöntekijältä, kun olosuhteet sijaisperheessä muuttuivat, ja myös minun elämäni oli järjestyksessä. Yhteistyö sosiaalityöntekijän kanssa on ollut helppoa, koska häntä on helppo lähestyä. Pienetkin huolenaiheet tulevat käsiteltyä saman tien.

Pojalleni sijaisperhe on koti, ja luonnollisesti minun luokseni muuttaminen herättää monenlaisia tunteita. Onhan hän asunut sijaisperheessä 13 vuotta. Poikani on kuitenkin viettänyt meillä viikonloppuja ja päässyt tekemään töitä nykyisen mieheni kanssa. Olen myös yrittänyt pitää yllä pojan suhteita isäänsä ja tämän sukuun.

Olen ollut mukana huostaan otettujen lasten vanhempien vertaistoiminnassa jo kymmenisen vuotta. Olen esimerkiksi vetänyt vertaisryhmiä. Vertaistoiminta on auttanut selvittämään sen ruuhkan, mikä omassa päässä oli. Vanhemmat tarvitsevat ennen kaikkea toista ihmistä, kuulijaa.

Sijaisvanhemmuutta harkitessa olisi hyvä pohtia, onko valmis avaamaan kotiovensa sekä hyville että huonoille asioille, mitä lapsi tuo tullessaan. Kun lapsi muuttaa perheeseen, tulisi hänen vanhempansa ottaa vastaan sellaisina kuin he ovat ja kuunnella heitä oikeasti. Vanhemmat huolehtivat yleensä ihan pikkuasioista – siitä, saako lapsi varmasti tarvitsemansa lääkkeet tai saako hän leikkiä lempilelullaan. Jos sijaisperhe pystyy näihin huoliin vastaamaan, on yhteistyö varmalla pohjalla. Silloin voidaan yhdessä sopia soittoajoista ja tapaamisista eikä tarvita sosiaalityöntekijää välikätenä.

Teksti ja kuva: Kirsi-Marja Nurminen