Seija Sarelli: Tukiperheen tavallista arkea

Kiinnostus lasten auttamiseen heräsi minulla jo omassa lapsuudessa. Naapurissamme asui perhe, jonka isä oli alkoholisti. Perheen lapset tulivat aina meille humalaista isää karkuun – tämä saattoi toistua monta kertaa viikossa. Perheemme auttoi heitä vuosikausia.

Puhuin asiasta miehelleni muutaman vuoden ajan. Olimme muuttaneet maalle, ja toimin perhepäivähoitajana kotona. Kävimme PRIDE-valmennuksen, ja pian meistä tuli tukiperhe pienelle pojalle. Hän oli valmiiksi tuttu, sillä poika oli ollut minulla hoidossa. Hän vietti luonamme viikonlopun kerran kuussa. Kaikkiaan perheessämme on ollut 3 tukilasta ja 2 pitkäaikaisesti sijoitettua lasta. Myös siskoni poika vietti paljon aikaa meillä. Biologisia lapsia meillä on kolme.

Tukiperheenä toimiminen ei juuri näkynyt arjessa – se oli ihan samanlaista kuin perhepäivähoitajanakin. Tukilapset menivät luontevasti omien seassa. Kun meille sijoitettiin pitkäaikaiseen sijoitukseen sisarukset, poika vähän ihmetteli, että miksi me otamme vieraita meille asumaan. Lapset kuitenkin viihtyivät hyvin keskenään ja osallistuivat maalaistalon töihin. Välillä oikein hämmästelin, miten katraan nuorin ja vanhin löysivät toisensa. Meille sijoitettu tyttö taas oli saman ikäinen kuin oma tyttäremme. En juuri muista riitoja. Kaikki olivat kyllä tarkkoja siitä, että jokainen saa saman verran.

Lapsille normaali arki rutiineineen on tärkeää. Näin he näkevät, millaista on tavallinen perhe-elämä. Lisäksi rutiinit luovat turvallisuutta. Myös muiden lasten seuraaminen on hyödyllistä. Heidän kauttaan lapset oppivat perheen säännöt. Ruoka on tosi tärkeää. Muistan, miten tukilapsemme hymy venyi korviin saakka, kun hän sai puurolautasen eteensä.

Sijaisperheenä toimiminen otettiin hyvin vastaan koulussa. Lapset eivät juuri kyselleet, vanhemmat ehkä enemmän. Välillä piti tehdä selkoa siitä, mikä on lastenkoti ja mikä perhekoti.

Sijais- ja tukiperhevanhemman on oltava johdonmukainen. Sääntöjen on oltava samat päivästä toiseen. Olen seurannut maalaisjärkeäni ja toiminut siten, miten on oikealta tuntunut. Sijaisvanhemman on oltava kaikkeen valmis – siksi sijaisvanhemmaksi ei ryhdy ihan kuka tahansa.

Tukiperheenä emme olleet kovin paljon tekemisissä sosiaalityöntekijöiden kanssa, mutta pojan äidin ja joskus myös mummon kanssa olimme yhteydessä. Sosiaalityöntekijät ovat aina olleet ymmärtäväisiä ja yhteistyökykyisiä.

Olen iloinen siitä, että en jäänyt jossittelemaan sijaisvanhemmaksi ryhtymisessä. Se on antanut tosi paljon. Toki välillä on vaikeuksiakin, mutta juuri ne vaikeimmat lapset opettavat meitä aikuisia eniten. Ilo syntyy pienistä asioista – vaikka siitä, että lapsi lakkaa lyömästä. Ulkomaanmatkoja emme ole paljon tehneet, ja omat harrastukset ovat lähinnä lasten kuskaamista salibandya pelaamaan. Ruuanlaittoa toki tulee harrastettua.

Biologiset lapsemme ovat oppineet paljon sellaista, mitä ei kirjoista löydy. He osaavat ottaa toiset huomioon.

Teksti ja kuva: Kirsi-Marja Nurminen