Tanja Kalliosaari: Sijaissisar jakaa vanhempansa

Olin tottunut siihen, että kotona on paljon vieraita lapsia, koska äiti toimi perhepäivähoitajana. Oli ihan luontevaa, että meille tuli lisäksi viikonloppuisin tukilapsia ja myöhemmin pysyvästi sijoitetut sisarukset. Minusta oli ihan huippua, että sain siskon. Olin aina elänyt isoveljieni ja heidän kavereidensa keskellä. Muistaakseni olin vanhemmiltani pyytänytkin siskoa. Haaveeni kävi toteen, kun olin 9-vuotias.

Odotin siskon tuloa innolla. Parasta oli se, että hän oli ihan saman ikäinen kuin minä. Alku meni ehkä vähän pumpulissa, kun kerrankin minulla oli leikkikaveri. Olimme kuin paita ja peppu. Kerran tätini oli hoitamassa meitä, kun isä ja äiti olivat tansseissa. Sisko pelkäsi, etteivät he tule enää takaisin. Ihmettelin kovasti, että mihin he nyt häviäisivät. Erilaisuutemme näkyi tällaisissa asioissa. Se, että olimme saman ikäisiä, oli tärkeää. Sisko oppi myös minulta asioita.

Mitään kielteistä en sijaissisaruudessa muista – ehkä joskus oli vähän ahdasta nukkua. Mutta jo aikaisemmin oli pitänyt jakaa omastaan. En koe menettäneeni mitään. Ajattelin, että onhan isällä toinenkin polvi, jos sisko istui isän sylissä.

En ollut pohtinut, miksi sisarukset muuttivat meille. Kun tapasimme meille sijoitettujen sisarusten vanhemmat, ymmärsin, ettei kaikkien elämä mene samalla lailla. Sen jälkeen minusta oli hyvä, että lapset olivat meillä. Kotonani asiat olivat paremmin. Näin, että sisaruksilla oli paha olla, jos isä esimerkiksi soitti heille kännissä. Minusta tuntui hyvältä, että sain jakaa omat vanhempani. Sijaissisaruus on muuttanut elämänkatsomustani.

Myös koulussa lapset otettiin heti mukaan. Vain kerran muistan selittäneeni, mistä on kysymys. Yläkoulussa piirit vähän laajenivat, ja aloimme löytää omia kavereita. Vähitellen sisko uskalsi irrottautua minusta. Mutta vaikka ajateltiin, että minä olin hänelle tuki ja turva, oli siskon läsnäolo minullekin tärkeää. En ollut koskaan yksin. Vaikka olemme erilaisia, pystyimme auttamaan toisiamme.

Nyt sisko asuu eri paikkakunnalla, mutta tekstailemme ja juttelemme puhelimessa. Hän on myös poikani kummi. On hyvä tietää, että jos on paha olo, voi ottaa yhteyttä.

Teksti ja kuva: Kirsi-Marja Nurminen