tuulajasuvi

Tuula Holmström: Lyhytaikainen perhehoito tukee vanhempia

Olen 11-vuotiaan down-tytön Suvin lyhytaikainen perhehoitaja, mikä tarkoittaa sitä, että Suvi viettää kerran kuussa viikonlopun luonani. Olen ollut Suvin perheen elämässä mukana oikeastaan jo Suvin syntymästä lähtien. Toimin tuolloin perheen kuntoutusohjaajana ja annoin heille ensitietoa Downin syndroomasta sekä kerroin kunnan tarjoamista tukipalveluista.

Myöhemmin perhe etsi Suville tilapäistä hoitopaikkaa, ja suosittelin heille paikallista yksikköä. He kuitenkin kokivat, ettei paikka ollut Suville sopiva. Perheellä ei ollut turvaverkostoa, joka olisi voinut auttaa Suvin hoidossa. Niinpä he kysyivät, voisinko minä ryhtyä Suville hoitajaksi. Kävin perhehoitajille tarkoitetun valmennuksen, ja olen toiminut Suvin perhehoitajana 7 vuoden ajan.

Suvi tulee luokseni perjantaina ja lähtee sunnuntaina. Kesällä ja joskus vanhempien lomareissujen aikana Suvi voi viettää luonani viikonkin. Omat lapseni olivat Suvin tullessa jo aikuisia, mutta he käyvät usein luonani ja tapaavat Suvia. He ovat ottaneet Suvin hyvin vastaan, ja Suvikin oikein odottaa, milloin hän tapaa lapsiani.

Minulla ei vielä ole lapsenlapsia, joten olen Suville vähän niin kuin mummo. Monet kysyvätkin, että olenko minä Suvin mummo. Viikonloppuina käymme kaupassa ja teemme yhdessä ruokaa. Kirjat ja nukketeatteri ovat yhteisiä harrastuksiamme. Välillä liikumme ulkona ja retkeilemme tai käymme vaikka taidenäyttelyssä. Suvi on innokas keskustelija. Suvin äidin mukaan Suvi tottelee minua paremmin kuin häntä.

Koska olen työskennellyt kunnan vammaispalvelussa, on yhteistyö sijoittajakunnan ja perhehoidon järjestäjän kanssa ollut mutkatonta. Perhehoitajiin ja myös perheisiin suhtaudutaan arvostavasti ja tukea tarjotaan. Olen saanut työnohjausta ja käynyt koulutuksissa. Muiden perhehoitajien tapaaminen ja verkostojen luominen on tärkeää. Suvin vanhempien kanssa tunnemme toisemme jo niin pitkältä ajalta, että olemme ystäviä. He ovat aina antaneet minun määritellä, mitkä viikonloput parhaiten sopivat Suvin tuloon.

Kehitysvammaiset lapset tarvitsevat lisää lyhytaikaisia perhehoitopaikkoja, koska tilapäishoidon yksiköitä on niin vähän ja muitakin vaihtoehtoja perheiden tueksi tarvitaan. Perhehoitajana toimiminen on ollut hirveän rikasta. Oikein odotan näitä tyttöjen viikonloppuja. Minusta on mukava käydä katsomassa vaikkapa lasten elokuvia tai piipahtaa Koiramäellä, muttei niihin oikein yksin voi mennä. Olen varmaan vähän lapsenmielinen, kun on hauska hupsutella ja leikkiä.

Teksti Kirsi-Marja Nurminen