Oili Kankaanpää: intensiivistä kriisivanhemmuutta

Yksi sijaisperheenä toimimisen vaihtoehto on kriisi- eli päivystysperhe. Toiminta on intensiivistä: lapsi tulee perheeseen usein kriisin keskeltä ilman matkatavaroita ja käsitystä tavallisesta arjesta. Lyhimmillään lapsi viipyy meillä pari viikkoa – pisin ”lyhytaikainen” sijoitus kesti yli vuoden. Olen toiminut päivystysvanhempana viitisen vuotta. Tänä aikana minulle on kertynyt pieni varasto erikokoisia lasten vaatteita ja leluja. Tämä on hyvä asia, koska kodin ja perheen on kyettävä vastaanottamaan lapsi lyhyellä varoitusajalla.

Turvallinen arki säännöllisine ruoka-aikoineen ja nukkumaanmenoineen vaikuttaa lapseen nopeasti. Se auttaa heitä asettumaan, ja muutokset ovat näkyviä jo muutamassa viikossa. Säännönmukainen elämä eheyttää. Vauvaikäiselle tärkeäksi muodostuu rauhoittava syli ja hellivät kädet, ehkä elämän ensimmäinen hoitava aikuinen. Lapsi ei silti voi tehdä pesää meille, laukku on tavallaan pakattu koko ajan. Lapselle ei voi valehdella, että eläminen meillä on pysyvää. Kiinnittyminen perheeseen on kuitenkin tärkeää, siksi luopumisen tuska on molemminpuolinen.

Koko perheen on sitouduttava tehtävään ja omat lapset on valmisteltava hyvin. Liian pieni ikäero perheen muihin lapsiin ei välttämättä ole hyvä asia – sijoitetun lapsen ikä ei aina vastaa hänen kehityksellistä ikäänsä. Lapsen mukana perheeseen tulee erilainen kulttuuri, mikä voi aiheuttaa törmäyksiä legolaatikolla. Perheen biologiset lapset kohtaavat eri maailmat rajusti – esimerkiksi huumevieroituksessa oleva vauva herättää heissä kysymyksiä. He myös kantavat huolta sijoitettujen lasten tulevaisuudesta sen jälkeen, kun lapset lähtevät meiltä pois. Hekin haluaisivat auttaa. Siihenkin täytyy varautua, että lyhytaikaiselta sijaisperheeltä voidaan kysyä, sijoitettaisiinko lapsi heille pysyvästi.

Sijoitetuilla lapsilla on monenlaisia ongelmia. Heidän tulonsa perheeseen on eri asia kuin lasten kavereiden tulo yökylään. Lasta havainnoidaan koko sen ajan, minkä hän perheessä on – esimerkiksi puheet kirjataan ylös ja kerätään paloista lapsen tarinaa. He suojelevat vanhempiaan viimeiseen asti – se on huippuunsa hiottua taidetta. Siksi yhteistyö vanhempien kanssa on tärkeää ja sen on oltava tiivistä. Heidän kanssaan sovitaan soitto- ja tapaamisajat. Kerron heille lapsen kuulumiset, mutta vanhemman kuunteleminen kuuluu sosiaalityöntekijälle. Siksi ohjaan heidät tarvittaessa hänen puheilleen. Yhteistyössä auttaa rehellisyys ja tiedon nopea kulku, ennakointi ja valmistelu. Minun tehtäväni on pitää huolta lapsen edun toteutumisesta.

Haaveilin sijaisvanhemmuudesta jo nuorena. Oma maailmankuvani on sijaisvanhemmuuden myötä avartunut. Rennosta otteesta ja pitkähermoisuudesta on apua, samoin kuin ratkaisukeskeisyydestä. Ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa toimia. Myös omasta hyvinvoinnista on muistettava pitää huolta. Käyn säännöllisesti työnohjauksessa ja koulutuksissa. Tehtävä on antanut paljon, enkä osaisi kuvitella toisenlaista elämää. Olen nauttinut työstäni lastensuojelun parissa ja tulen tekemään sitä jatkossakin.

Teksti ja kuva Kirsi-Marja Nurminen