Emilia Tuomi: Elämä alkoi huostaanotosta

Biologinen äitini on alkoholisti. Minut ja vuotta nuorempi sisareni otettiin pysyvästi huostaan, kun olin noin 1,5-vuotias. Aikaisemmin olin viettänyt lyhyitä jaksoja lastenkodissa. Sijaisperheeseen siirryin 2-vuotiaana. Yksi pikkusiskoni sijoitettiin vähän myöhemmin samaan perheeseen.

Sijaisperheessäni oli äidin ja isän lisäksi kolme biologista lasta, joista nuorin oli 10-vuotias minun tullessani. Se oli ihan tavallinen perhe.

Meille kerrottiin jo pienestä pitäen, mikä on homman nimi. Tapasimme biologista äitiämme silloin tällöin. Ymmärsin jo pienenä, ettemme voisi asua hänen luonaan. Välillä kävimme Hesellä tai huvipuistossa. Joskus tapaamiset järjestettiin valvotusti biologisen äidin luona. Meille ei koskaan sanottu, että voisimme joskus palata kotiin. Se ei ollut vaihtoehto, emmekä edes sitä kaivanneet.

En ole tavannut biologista äitiäni yli 10 vuoteen – ihan omasta tahdostani. Hänellä ei ollut roolia minun elämässäni. Kutsuin häntä etunimellä, koska sijaisäiti on minulle äiti. Kun täytin 12 vuotta, puhuin asiasta sosiaalityöntekijälle. Meillä oli hyvä sosiaalityöntekijä, joka tiesi meidän perheemme tarinan. Hän sanoi, että saan itse päättää tapaamisista. Niinpä pidimme paussia.

Koska huostaanotto on minulle itselleni selkeä asia, pystyn siitä kertomaan muillekin. Ei minua ole koskaan sen takia kiusattu. Aikuisten kanssa oli joskus vaikeampaa. Minulta on usein kysytty, mitä pahaa olen tehnyt, kun minut on otettu huostaan. Samoin aikuiset monesti korjailivat meidän lasten puheita, kun puhuimme äidistä tai siskoista. He sanoivat heti, että eihän se oo sun oikea äiti tai eihän se oo oikeesti sun sisko. Meillä taas oli tapana sanoa, että kyllä on, koska olemme aina tässä perheessä asuneet tai että meille tämä on oikea perhe.

Sijaisperheeni on ihan mahtava. Minulla on paljon sisaruksia, koska perheeseen on meidän jälkeemme tullut uusia lapsia. Perheessä opin tasa-arvoisuutta ja terveen järjen käyttöä sekä huolehtimaan itsestäni ja omasta lapsestani. Olen 17 lapsen täti! Sijaisvanhempani ovat mummi ja ukki myös minun lapselleni, ja käymme siellä viikoittain.

Sijaisvanhemmuus ja lasten auttaminen on tarttuvaa: sijaissiskoni on itsekin sijaisäiti. Me kävimme mieheni kanssa tukiperhevalmennuksen ja toimimme tukiperheenä yhdelle lapselle. Lisäksi olen yhden sijaisperheeseeni sijoitetun lapsen tukihenkilö. Käyn myös Pride-valmennuksissa kertomassa kokemuksistani.

Ammatiltani olen sosionomi ja olen tekemisissä myös lastensuojelun kanssa. Omasta taustastani on varmasti ollut työssäkin hyötyä. Monella lastenkodin lapsella tai nuorella on huonoja kokemuksia lastensuojelusta. Heitä kiinnostaa kuulla minun tarinani. Yritän kertoa heille, että he eivät ole yksin eikä elämä lopu huostaanottoon – se voi jopa alkaa siitä.

Teksti: Kirsi-Marja Nurminen