Sirpa Rossi: Arki täynnä tunteita

Olemme mieheni kanssa aina tykänneet lapsista ja halusimme ison perheen. Meillä on 2 biologista poikaa. Kun alkoi näyttää siltä, ettemme saisi enempää lapsia, ryhdyimme miettimään sijaisvanhemmuutta tai adoptiota.

Kävimme PRIDE-valmennuksen vuonna 2006, ja meille sijoitettiin ensin vajaan vuoden ikäinen tyttö. Pojat olivat silloin 7- ja 8-vuotiaita. Seuraavana vuonna meille sijoitettiin tytön pikkusisko suoraan sairaalasta. Ja sitä seuraavana vuonna meille tuli ensin kriisisijoituksena 8-vuotias tyttö, joka jäikin meille pysyvästi. Muutama vuosi sitten katraamme täydentyi 6-vuotiaalla tytöllä. Vanhin tytöistä on jo siirtynyt meiltä pois, mutta olemme edelleen hänen tukiperheensä. Toimimme myös tukiperheenä meille sijoitetun tytön sisaruksille, jotka elävät toisessa sijaisperheessä.

Kuvitelmani sijaisvanhemmuudesta olivat hyvin ruusuisia – todellisuus on ollut jotain aivan muuta. Ryhtyisin siitä huolimatta uudelleen sijaisvanhemmaksi. Erityisesti lapsesta luopuminen on hankalaa, koska lapseen kiintyy aina. Vaikka laitos olisikin lapselle perhettä parempi vaihtoehto, aiheuttaa siirto hirveän tunnemyrskyn, kun en pystynytkään auttamaan. Onneksi olen saanut esimerkiksi työnohjausta ja muuta apua ja onneksi yhteys meiltä pois lähteneisiin lapsiin on säilynyt. Kun näkee sen hyvän, mitä muutos lapsen elämään tuo, sen lopulta hyväksyy. Uskon kuitenkin, että myös vuodet meillä ovat antaneet pohjan hyvään ja turvalliseen elämään.

Myös lasten kanssa on muutos käytävä läpi. Se liikuttaa heitäkin. Muutoinhan he saattavat ajatella, että lähdetäänkö mekin tästä pois.

En tiennyt, että minulla on näin paljon tunteita – iloa, rakkautta, vihaa, surua – kaikki ne mahtuvat joskus yhteen päivään.

Sijoitettujen lasten tulo on iso muutos perheessä. Pojat ovat ottaneet tytöt hyvin vastaan. Ehkä silloin, kun sijoitettu lapsi on ollut hyvin saman ikäinen, on äidin huomion jakaminen saattanut ottaa koville. Pojat auttavat paljon arjessa, ja yritämme välillä järjestää yhteistä aikaa heidän kanssaan. He ovat oppineet näinä vuosina suvaitsevaisuutta ja erilaisuuden hyväksymistä.

Perheemme arki on välillä hyvin hektistä terapioineen, harrastuksineen ja vanhempien tapaamisineen. Tarkka päivärytmi helpottaa lasten elämää.

Yhteistyö lasten vanhempien kanssa on sujunut hyvin, kunhan luottamus ja yhteinen sävel löytyvät. Myös työntekijöiden kanssa olen aina saanut asiat hoidettua. Yhteistyössä tärkeää on rehellisyys ja sovituista asioista kiinni pitäminen sekä molemminpuolinen arvostus. Lapsen hyvinvoinnin tulee olla keskiössä.

Sijaisvanhemman tehtävä on suojella, hoitaa ja rakastaa lasta sekä huolehtia lapsen hyvinvoinnista. Vanhempina olemme joustavia ja johdonmukaisia. Välillä hulluttelemme ja leikimme. Jokainen lapsi tarvitsee myös yksilöllistä aikaa, jolloin käymme vaikka ostoksilla tai lakkaamme kynsiä – teemme jotain tyttöjen juttuja. Minä olen meistä ehkä tiukempi. Pienten prinsessojen on helppo kietoa isä pikkusormen ympärille.

Olen joutunut tinkimään omasta ajasta, ja joskus on huono omatunto siitä, etten aina ehdi auttamaan omaa äitiäni. Olen kuitenkin saanut nähdä, miten hyvä hoito eheyttää traumatisoituneenkin lapsen. Sijaisvanhemmuus on ollut matka omaan sisimpään. Se on antanut kokemuksen ihmisyydestä. Olen myös oppinut paljon siitä, miten selvitä hankalistakin tilanteista ja miten käsitellä omia tunteita. Yksikään päivä ei ole samanlainen.

Teksti ja kuva: Kirsi-Marja Nurminen