Sosiaalityöntekijä ohjaa eteenpäin

Kun olet ottanut yhteyttä perhehoidon järjestäjään, saat heiltä perustiedot sijaisvanhemmuudesta sekä asiaa koskevat esitteet ja lomakkeet. Sosiaalityöntekijä vierailee kotonasi keskustelemassa sijaisvanhemmuuteen liittyvistä asioista. Kotikäynnin aikana käydään lävitse perheen elämäntilanne kaikkien perheenjäsenten näkökulmasta, sijaisperhetoimintaan liittyviä käytäntöjä sekä mahdollisia esteistä sijaisperheeksi ryhtymiselle (esim. ikä tai rikosrekisteri). Kartoitusvaiheen jälkeen, sosiaalityöntekijä ohjaa asiassa eteenpäin.

Monenlaiset perheet voivat toimia sijaisperheinä. Tärkeintä on, että uusi sijaisperhe pystyy tarjoamaan tasapainoisen ja turvallisen kodin, pystyy vastaamaan sijoitetun lapsen tarpeisiin ja sitoutuu tehtäväänsä pitkäksi aikaa. On tärkeää, että perheenjäsenten ihmissuhteet ovat vakaita ja että vanhempien terveys ja voimavarat riittävät lapsen hoitamiseen. Perheen on pystyttävä tekemään yhteistyötä lapsen vanhempien, sosiaalityöntekijöiden sekä muiden lasta hoitavien tahojen kanssa.

Tutustu myös perhehoitajan asemaan ja sosiaaliturvaan liittyvään materiaaliin Perhehoitoliiton sivuilla.