Miten sijaisvanhemmaksi tullaan?

Sijaisvanhemmaksi ja perhehoitajaksi tullaan yhteistyössä kunnan, kuntien yhteisen alueellisen perhehoitoyksikön tai muun perhehoitopalveluja tuottavan tahon kanssa käymällä PRIDE-ennakkovalmennus ja tekemällä toimeksiantosopimus sijoittavan kunnan kanssa.

Perhehoitolain perusteella perhehoitajan tulee suorittaa valmennus ennen toimeksiantosopimuksen tekemistä. Perhehoitajiksi ryhtyvien lapsen sukulais- ja läheisperheiden valmennus voidaan järjestää viimeistään vuoden sisällä sijoituksesta. Valmennuksen tulee olla riittävän pitkä ja prosessinomainen ja sen tulee sisältää perhehoitajan asemaa, velvollisuuksia ja lainsäädäntöä koskeva osuus. Valmennuksen perusteella tehdään kirjallinen arviointi perhehoitajaksi ryhtyvän valmiuksista ja edellytyksistä toimia perhehoitajana. Valmennuksessa tulee huomioida myös sijoitettavien lasten ja nuorten erityisryhmät.

Riippumatta perhehoitajaksi ryhtyvän koulutuksesta tai työkokemuksesta on ennakkovalmennus henkilökohtaisena prosessina oleellisen tärkeä osa perhehoitajan tehtävään valmentautumista.

Sijaisvanhempien valmennuskursseja järjestävät kaupungit, alueelliset sijaishuollon tai perhehoidon yksiköt, järjestöt sekä yksityiset perhehoitopalveluiden tuottajat. Ensisijaisesti eri tahot valmentavat sijaisperheitä omaan sijaisperhereserviinsä, mikä tarkoittaa sitä, että perhe on valmentavan tahon käytössä vähintään tietyn, yhdessä sovitun määräajan, yleisimmin 1–2 vuotta.