Miten perhehoito järjestetään?

Toimeksiantosuhteinen perhehoito on osa lastensuojelua ja sen järjestämisestä vastaa kunta. Kunta voi järjestää perhehoidon palvelukokonaisuuden tuottamalla sen itse eli rekrytoida, valmentaa, sijoittaa, kouluttaa ja järjestää tuen sijaisvanhemmille. Osa kunnista kuuluu alueellisiin lastensuojelun yksiköihin, jolloin yksikkö muun muassa rekrytoi ja valmentaa sijaisperheitä kuntien tarpeisiin. Kunta voi myös järjestää perhehoitopalvelun ostamalla sen perhehoitopalveluja tuottavalta yritykseltä, järjestöltä tai säätiöltä.

Perhehoidosta vastaa lapsen tai nuoren huostaan ottanut kunta. Kunta valitsee lapselle hänen tarpeitaan parhaiten vastaavan sijaisperheen. Kunta ja sijaisvanhempi tekevät lapsen perhehoidosta toimeksiantosopimuksen.

Kunta vastaa sijaisperheen ja perhehoitoon sijoitetun lapsen tai nuoren tuesta ja palveluista asiakassuunnitelman ja toimeksiantosopimuksen mukaisesti. Perhehoidon valvonnasta vastaa kunta.

Lue lisää Perhehoitoliiton sivuilta.