Faktaa ja fiktiota sijaisvanhemmuudesta

Tähän olemme koonneet sijaisvanhemmuuteen liittyviä tutkimuksia ja julkaisuja. Sijaisvanhemmuus on ollut viime vuosina esillä myös kaunokirjallisuudessa sekä elokuvissa.

Lastensuojelun keskusliiton kirjasto on lapsitiedon erikoiskirjasto. Lisätietoja täältä.

Faktaa

Leena Valkonen: Sijaisvanhemmat - tutkimus sijaisvanhemmista ja sijaisvanhemmuudesta (2014)

Yhteensä 58 sijaisvanhemman haastattelun tai tekstin kautta rakentuu kuva Annetun, Ajatusten ja Arjen kolminaisuudesta, jonka sisälle mahtuu hyvin monenlaista sijaisvanhemmuutta. Kolmen A:n leikkauspisteessä sykkii huolenpidon sydän: huolenpidon moraali, teot ja tunteet, joista eri tavoilla ja eri järjestyksessä kasvaa erilaisia sijaisvanhempien ja sijoitettujen lasten välisiä huolenpidon suhteita. Lue lisää täältä.

Aho, Marjaana: Isovanhemmat lastenlastensa sijaisvanhempina (2004)

Anttila, Anna: Sijaisvanhemmuus - haasteellinen ja palkitseva kutsumustyö (2011)

Arkimies,  Kirsikka: Terveisiä sijaisperheestä (2008)

Husu, Eija: "Väkivalta ja ne kokemukset on ollu siellä ja ne näkyy nyt tässä elämässä" - sijoitettujen lasten väkivaltakokemusten kohtaaminen sijaisperheessä (2011)

Jokiaho Henna: Elämäntapana sijaisvanhemmuus - sijaisäitien kokemuksia sijaisvanhemmuudesta ja perheen arjesta (2007)

Kaskela, Marja (toim.):  Kohdakkain – sijaisvanhempien tuntoja ja tarinoita (2009)

Ketola, Jari: Menetyksistä mahdollisuuksiin: perhehoitoa lasten ja vanhemmuuden tueksi (2008)

Koivumäki, Risto: Isyyttä alihankintana: narratiivinen analyysi sijaisisänä toimivien miesten identiteetin rakentumisesta (2010)

Laisi, Nina: Suvun sisällä sovittua. Sukulaissijoitukset aikuistuneiden lasten näkökulmasta (2011)

Lankinen, Eveliina: Sijaisvanhemmuus sijaisvanhempien kokemana (2006)

Marjomaa Paula: Terveisiä täältä kodista! Lasten, sijaisvanhempien, syntymävanhempien ja sosiaalityöntekijöiden näkökulmia lastensuojelun perhehoitoon (2010)

Nikkanen, Hannele: ”Huomenna on uus päivä taas, sitte näyttää helpommalta” : tunteita sijaisvanhemmuudessa (2008)

Saarinen, Suvi: Arjen ammattilaiset - sijaisvanhemmuus työnä (2006)

Sinkkonen, Jari ja Tervonen-Arnkil Kaisa (toim.): Lapsi uusissa oloissa - tietoa sijaishuollosta ja adoptiosta (2015)

Svensson, Kristina: "Kun joka makaroniin pitää mahtua pöytätavat" - Hetkiä ja tarinoita huostaanotettujen lasten vanhempien elämästä (2014)

Välivaara, Christine: Sijaisvanhempi ja sijoitetun lapsen tunteet  - viikko sijaisperheen arkea päiväkirjojen valossa (2010)

Dokumentteja

Ikuisesti sinun (2011), ohjaaja Mia Halme
Mun puu - lapsen elämää sijaisperheessä (2014), ohjaaja Hanna Maylett. Elokuva kuuluu Mun perhe -dokumenttisarjaan. DVD:n voi tilata täältä. Elokuvaan liittyy myös sijaisvanhempien haastatteluja, jotka löytyvät täältä.

Fiktiota

Anna-Leena Härkönen: Onnen tunti (2011)
Riitta Jalonen: Kuka sinut omistaa (2013)