Lastensuojelun perhehoito

Lastensuojelulain (2007) mukaan lapsella on oikeus turvalliseen kasvuympäristöön, tasapainoiseen ja monipuoliseen kehitykseen sekä erityiseen suojeluun. Lastensuojelun on edistettävä lapsen suotuisaa kehitystä ja hyvinvointia. Lastensuojelun tarvetta arvioitaessa ja sitä toteutettaessa on ensisijaisesti otettava huomioon lapsen etu.

Lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu käsittää ehkäisevän lastensuojelun, lastensuojelutarpeen selvityksen, avohuollon tukitoimet, lapsen kiireellisen sijoituksen ja huostaanoton sekä sijais- ja jälkihuollon.

Perhehoitoa käytetään sekä lastensuojelun avohuollon tukitoimena että sijaishuoltona huostaan otetuille lapsille ja nuorille. Myös jälkihuolto nuoren 21 ikävuoteen saakka voidaan toteuttaa perhehoitona. Sijaishuoltona perhehoito voi olla toistaiseksi jatkuvaa tai määräaikaista. Puhutaan myös pitkä- ja lyhytaikaisesta perhehoidosta sekä kriisiperhetoiminnasta. Suomessa huostaanotto jatkuu lastensuojelulain mukaan aina toistaiseksi ja vastaavasti huostaan otetun lapsen perhehoito on myös toistaiseksi jatkuvaa.

Lapsi tarvitsee kodin, jossa hänen on turvallista kehittyä ja kasvaa. Jos vanhemmilla on vaikeuksia taata lapsen hyvinvointia, lastensuojelun tehtävä on tukea vanhempia ja lapsia. Jos tuki ei kuitenkaan riitä, lapsi voidaan sijoittaa kodin ulkopuolelle perhehoitoon tai laitokseen.

Vuoden 2012 alusta lähtien perhehoito on ollut lastensuojelun sijaishuollon ensisijainen hoitomuoto (lastensuojelulaki 50§). Perhehoito tarjoaa lapsille uuden mahdollisuuden kokea vakaata perhe-elämää, luoda läheisiä ihmissuhteita ja oppia elämän perusasioita. Perhehoitoa järjestetään sijaisperheissä, joiden vanhempia kutsutaan sijaisvanhemmiksi.

Sijaisvanhemmilta ei edellytetä tiettyä koulutus- tai työtaustaa vaan heidät valmennetaan tehtävään. Sijaisvanhempi voi olla lapsen sukulainen tai muu läheinen.