Till placerade barns eller ungdomars föräldrar och närstående

Enligt barnskyddslagen (54 §) ska ett barn som vårdas utom hemmet tillförsäkras för barnets utveckling viktiga, fortgående och trygga mänskliga relationer. Barnet har rätt att träffa sina föräldrar, syskon och andra barnet närstående personer.

Både socialvården och fosterföräldrarna ska stödja och främja kontakterna mellan barnet och föräldrarna samt andra barnet närstående personer. Vården av barnet utom hemmet ska ordnas så att avståndet till den plats där barnet är placerat inte är ett hinder för upprätthållande av kontakten.

Fosterföräldrarna förutsätt ha färdigheter för att stöda barnets relation till sina biologiska föräldrar och garantera att barnets andra nära relationer består.

Bekanta dig med dessa:

Keinu-modellen