Vad är fosterföräldraskap?

Placerade barns och ungdomars behov är individuella; därför kan också fosterfamiljerna vara olika. Viktigt är att fosterföräldrarna klarar av att bemöta det placerade barnets eller den ungas behov och förbinder sig till uppgiften för en så lång tid som barnet eller den unga behöver ett fosterhem.

I en fosterfamilj ska relationerna vara goda och livet tryggt. Fosterföräldrarnas hälsa och resurser bör räcka till för att ta hand om barnet. Den nya familjemedlemmen kan kräva mycket av fosterföräldrarnas tid särskilt i början av placeringen. Fosterföräldern ska reservera tid och krafter också för samarbetet med barnets föräldrar, socialarbetarna samt andra instanser som sköter barnet. Även utrymme behövs, eftersom det placerade barnet eller den unga ska kunna garanteras eget utrymme och egen ro, bl.a. för läxläsning och vid behov också för att kunna vara ensam. En familjebostad av normal storlek räcker dock för en fosterfamilj.

Fosterfamiljen kan ha egna barn, men det är ingen förutsättning. Även barnlösa par samt singlar kan bli fosterföräldrar. Nuförtiden fungerar även många nyfamiljer som fosterfamiljer. Det finns inga absoluta åldergränser för dem som vill bli fosterföräldrar. En tumregel kan sägas vara att föräldern utgående från sin ålder skulle kunna vara biologisk förälder till barnet. I övriga fall och t.ex. vad gäller släktingar som fosterföräldrar avväger man alltid åldern tillsammans med placerarinstansen.

Den som vill bli fosterförälder måste gå en förberedande PRIDE-utbildning. Utbildningen ger en trygg grund att bygga fosterföräldraskapet på. I övrigt finns det inga särskilda utbildningskrav för fosterföräldrar. Föräldrarna i fosterfamiljen kan förvärvsarbeta utanför hemmet eller vara fosterföräldrar på heltid.

När en familj erbjuder familjevård är det en angelägenhet för hela familjen som den gemensamt ska bedöma och överväga. Alla familjemedlemmar ska godkänna beslutet att inleda familjevård.

Fosterföräldern får månatligen ett vårdarvode och en kostnadsersättning. Arvodet bestäms enligt barnets eller den ungas vårdbehov. Familjevård kräver ofta att familjevårdaren stannar hemma och arvodet ska då också möjliggöra detta. Kostnadsersättningen är skattefri och ska användas till barnets mat, kläder och övriga dagliga kostnader. Mera information här.

Läs också vanliga frågor.