Hur ordnas familjevård?

Familjevård enligt uppdragsavtal är en del av barnskyddet och sköts av kommunen. Kommunen kan ordna familjevårdens servicehelhet i egen regi, dvs. själv rekrytera, förbereda, placera och utbilda fosterföräldrar samt ordna stöd till dem. Vissa kommuner hör till lokala barnskyddsenheter, vilket innebär att enheten bl.a. rekryterar fosterfamiljer och ger dem förberedande utbildning enligt kommunens behov. Kommunen kan också köpa familjevårdstjänster av företag, organisationer eller stiftelser som erbjuder familjevård.

Den kommun som placerat barnet eller den unga ansvarar för familjevården. Kommunen väljer en fosterfamilj som bäst kan bemöta barnets behov. Kommunen och fosterföräldern gör upp ett uppdragsavtal om den familjevård som barnet ska få.

Kommunen ansvarar för att ett barn som placerats i fosterfamilj och familjevård får stöd och tjänster i enlighet med klientplanen och uppdragsavtalet. För tillsyn av familjevården ansvarar kommunen.

Läs mera på Perhehoitoliitto.