Hur blir man fosterförälder?

Fosterförälder och familjevårdare blir man genom att samarbeta med kommunen, kommunernas gemensamma regionala familjevårdsenhet eller någon annan instans som erbjuder familjevårdstjänster och efter att man gått en förberedande PRIDE-utbildning och gjort upp ett uppdragsavtal med placerarkommunen.

Enligt familjevårdslagen ska familjevårdaren gå den föreberedande utbildningen innan ett uppdragsavtal görs upp. Utbildning för släktingfamiljer och närstående familjer som ska bli barnets familjevårdare kan anordnas senast inom ett år från placeringen. Den förberedande utbildningen ska vara tillräckligt lång och processinriktad och ska behandla familjevårdarens ställning, skyldigheter och lagstiftning. På basis av denna utbildning görs en skriftlig bedömning över de familjevårdarfärdigheter och -förutsättningar den som vill bli familjevårdare har. Utbildningen ska också omfatta särgrupper bland placerade barn och unga.

Oavsett den blivande familjevårdarens utbildning och arbetserfarenhet ska den förberedande utbildningen vara en personlig process som utgör en viktig del av förberedelserna inför familjevårdaruppgiften.

Förberedande kurser för fosterföräldrar anordnas av städer, regionala enheter för vård utom hemmet eller familjevårdsenheter, organisationer samt privata familjevårdsproducenter. I första hand utbildar olika instanser fosterfamiljer till sin fosterfamiljreserv, vilket innebär att familjen står till instansens bruk åtminstone en gemensamt avtalad tid, vanligtvis 1–2 år.