Behov av fosterfamiljer

Antalet barn och unga som inte kan bo i eget hem ökar år för år. År 2015 var antalet barn och unga som placerats i vård utom hemmet 17 664. Av dessa utgjorde antalet barn som omhändertagits och placerats i brådskande ordning 10 501. Ett hem i en fosterfamilj fick 7109 barn och unga, vilket utgör 40 % av alla placeringar, trots att familjevården 1.1.2012 blev den vårdform som i första hand ska användas inom vård utom hemmet.

I finländska familjer lever dessutom nästan 74 000 barn och unga som behöver den typ av stöd och hjälp som erbjuds av barnskyddets öppenvård. En viktig stödform utgör stödfamiljerna, och många fler familjer skulle behövas. Familjevård behövs också för barn och unga som lider av en sjukdom eller ett handikapp samt barn som under fosterstadiet fått drogrelaterade skador.

Det gemensamma syftet som aktörer inom barnskyddet och familjevården har är att erbjuda möjlighet till familjevård för allt fler barn och unga som behöver vård utom hemmet. Ofta kan familjeplacering tyvärr inte tillämpas även om detta konstaterats vara det bästa alternativet för barnet eller den unga, eftersom antalet fosterfamiljer inte är tillräckligt.

Fosterfamiljer söks bl.a. under den nationella kampanjen Ajoissa kotiin som ordnas varje höst. Perhehoitoliitto ordnar kampanjen i samarbete med de kommuner, enheter, organisationer och företag som rekryterar fosterföräldrar och upprätthåller sidorna sijaisvanhemmaksi.fi. (Barnskydd 2015)