Sijaisvanhemmuus

Suomessa lähes 18 000 lasta ja nuorta asuu oman kotinsa ulkopuolella. Lastensuojelulain mukaan perhehoito on ensisijainen sijaishuollon muoto. Jotta kaikilla huostaan otetuilla lapsilla ja nuorilla olisi mahdollisus elää ja kasvaa perheessä, tarvitaan uusia sijaisperheitä.

ajoissakotiin

laheisopas kansi
Pieni opas sijaisvanhempien läheisille on tarkoitettu sijaisvanhemmille tai sijaisvanhemmuutta miettiville ja heidän läheisilleen. Tutustu oppaaseen klikkaamalla kuvaa.

sijaisvanhemmat
Tutustu Sijaisvanhemmat-tutkimukseen klikkaamalla kuvaa.

Keinuopas
Kirja sijoitetun lapsen kahden perheen välisestä vuorovaikutuksesta. Tutustu Kaksoiserikoiselämää-julkaisuun klikkaamalla kuvaa.

tietopaketti2016kansi
Tutustu toimeksiantosuhteisen perhehoidon tietopakettiin klikkaamalla kuvaa.

Perhehoitoliiton tiedotteita

24.8.2018 Turvallisuus tuntuu sydämessä

Valtakunnallisella Ajoissa kotiin -kampanjalla etsitään jälleen sijaisvanhempia, jotka ”osaavat tehdä makaronilaatikkoa, uskaltavat leikkiä ja haluavat halata”. Samalla tuodaan esiin sijoitettujen lasten ja nuorten ajatuksia turvallisuudesta ja hyvästä perhehoidosta.

21.8.2018 Sijoitettujen nuorten kouluttautumista tuettava

Keskeisimmät tuen muodot ovat nuoren asioihin perehtynyt sosiaalityöntekijä ja jälkihuoltoon panostaminen

5.7.2018 Turvallisuus tuntuu sydämessä

Perhehoitoliiton tapahtumia

14.11.2018 Ikäihmisten perhehoidon kouluttajien täydennyskoulutuspäivä

Ennakkovalmennusmateriaalin uudet tuulet

24.11.2018 Perhehoitajien parisuhdevertaisviikonloppu

Perhehoitajien parisuhdeviikonloppu on vertaisohjattu viikonloppu perhehoitajille, jotka haluavat panostaa parisuhteeseen omana ja koko perheen voimavarana.

24.11.2018 Yksin perhehoitajana

Ammatillisesti ohjattu vertaisviikonloppu sijaisvanhemmalle tai perhehoitajalle, joka toimii tehtävässään yksin.

2.2.2019 Riittävän hyvä sijaisvanhempi - sittenkin

Vertaisviikonloppu sijoituksen katkeamisen kokeneille sijaisvanhemmille.

Lahjoita
Perhehoito-lehti
kansi0518_netti
Lahjoituksesi auttaa Perhehoitoliittoa järjestämään sijaisvanhemmille ja perhehoitajille sekä perhehoidossa hoidettaville muun muassa vertaistuki- ja virkistystoimintaa.

Lahjoita

Liity Perhehoitoliiton alueelliseen sijaisvanhempien ja perhehoitajien jäsenyhdistyksen jäseneksi ja tule mukaan toimintaan!

Liity jäseneksi!

Tilaamalla Perhehoito-lehden pysyt kartalla perhehoidon ja Perhehoitoliiton ajankohtaisista asioista.

Tilaa Perhehoito-lehti