Tietosuoja

Perhehoitoliitto ry käsittelee hallussaan olevia henkilötietoja vastuullisesti ja tietosuojalainsäädännön mukaisesti. Henkilötietojen kerääminen ja ylläpitäminen perustuvat aina kahden väliseen sopimukseen, esimerkiksi jäsenyyteen tai asiakassuhteeseen.

Tietoja säilytetään joko palveluntarjoajien tai Perhehoitoliiton omalla palvelimella, jotka on suojattu palomuurein ja salasanoin. Palveluntarjoajien lisäksi vain Perhehoitoliiton työntekijöillä ja sen jäsenyhdistysten verkkosivujen tai jäsenrekisterin ylläpitäjillä tai Perhehoito-lehden asiakasrekisterin osalta lehden levikkimyyjällä on mahdollisuus päästä näkemään kerättyjä tietoja omalta osaltaan.

Perhehoitoliito ry käyttää henkilötietoja vain omaan toimintaansa ja henkilöistä kerätään vain se tieto, mitä Perhehoitoliitto ry tarvitsee tuottaakseen sovittuja palveluita. Perhehoitoliitto ei luovuta henkilötietoja eteenpäin paitsi esimerkiksi painotalolle, jotta Perhehoito-lehti voidaan lähettää jäsenyhdistysten jäsenille ja lehden tilaajille tai edellä mainitulle lehden levikkimyyjälle. Osoitteet toimitetaan kirjapainoon suojattuna tiedostona.

Perhehoitoliiton jäsenyhdistykset ovat oman jäsenrekisterinsä rekisterinpitäjiä. Heidän rekisteriselosteensa löytyvät yhdistyksen omilta internet-sivuilta tai ne saa nähtäväksi pyydettäessä. Yhdistysten yhteystiedot löytyvät täältä.

Koska perhehoitoon liittyvät asiat ovat usein salassapidettäviä, noudatamme toiminnassamme vaitiolovelvollisuutta. Muistutammekin, että esimerkiksi sähköpostissa ei saa lähettää meille sellaista tietoa, joka kuuluu salassapitovelvollisuuden piiriin.

Perhehoitoliiton verkkosivujen rekisteriseloste

Rekisterin pitäjä

Perhehoitoliitto ry, Ilmarisenkatu 17 A, 40100 Jyväskylä

Yhteyshenkilö

Tiedottaja Kirsi-Marja Nurminen, puh. 040 310 1446

Rekisterin nimi

Perhehoitoliiton verkkosivujen rekisteriseloste

Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus

Perhehoitoliiton verkkosivuilla (www.perhehoitoliitto.fi, www.sijaisvanhemmaksi.fi ja www.sinut.fi) olevia henkilö- ja yhteystietoja käytetään Perhehoitoliiton viestintään ja palveluihin (esimerkiksi Perhehoitoliiton hallituksen jäsenten yhteystiedot, jäsenyhdistysten toimijoiden yhteystiedot, työnohjaajapankki ja mentoripankki, palaute- ja tilauslomakkeen kautta tulleet tiedot). Tietoja säilytetään sivuilla niin kauan kuin ne ovat ajankohtaisia tai kunnes rekisteröity pyytää ne poistamaan.

Rekisterin tietosisältö

Rekisteröidyn nimi, puhelinnumero ja sähköpostiosoite, osassa myös postiosoite (esimerkiksi jäsenyhdistysten yhteystiedot, palaute- ja tilauslomake). Työnohjaaja- ja mentoripankissa kerrotaan myös niitä tietoja, joista on hyötyä työnohjaajaa ja mentoria etsiessä (millä alueella toimii, minkä perhehoidon muodon tuntee parhaiten). Sivuilta löytyvien kuvien osalta tietosisältö on valokuva.

Säännönmukaiset tietolähteet

Rekisteröidyn oma ilmoitus siitä, mitkä tiedot haluaa antaa verkkosivuille tai mitkä tiedot tarvitaan esimerkiksi tehdyn tilauksen toimittamiseksi. Rekisteröidyn suostumus kuvansa käyttöön verkkopalvelussa.  Sijoitettujen lasten ja nuorten osalta noudatamme käyntäntöä, jonka mukaan suostumus kuvan julkaisuun pyydetään sijaisvanhempien lisäksi myös lapsen sosiaalityöntekijältä ja vanhemmalta.

Tietojen säännönmukaiset luovutukset ja siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle

Tiedot ovat nähtävissä julkisilla verkkosivuilla, paitsi palaute- ja tilauslomakkeiden osalta. Tietoja ei luovuteta EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.

Rekisterin suojauksen periaatteet

Rekisteri sijaitsee Perhehoitoliiton verkkopalvelujärjestelmän tarjoajan palvelimella (Poutapilvi). Tietokannat ja niiden varmuuskopiot sijaitsevat lukituissa tiloissa ja ne on suojattu palomuurein, salasanoin ja muin teknisin suojakeinoin. Pääsy tietokantaan on rajattu käyttäjätunnuksilla ja salasanoilla. Lomaketietoihin on lisäksi pääsy Perhehoitoliiton työntekijöillä ja jäsenyhdistysten internet-sivujen päivittäjillä.

Tarkastusoikeus

Rekisteröity voi tarkistaa tietonsa Perhehoitoliiton verkkopalveluiden sivuilla tai pyytää niitä kirjallisesti osoitteesta kirsi-marja.nurminen@perhehoitoliitto.fi tai Perhehoitoliitto ry, Ilmarisenkatu 17 A, 40100 Jyväskylä.

Oikeus vaatia tiedon korjaamista

Rekisteröidyllä on oikeus vaatia rekisterissä olevan itseään koskevan virheellisen tiedon korjaamista. Korjaamispyyntö tehdään sähköpostitse osoitteeseen kirsi-marja.nurminen@perhehoitoliitto.fi.