Viestintä & vaikuttaminen

Perhehoitoliitto vaikuttaa perhehoitajien aseman parantamiseen ja perhehoidon kehittämiseen monilla tasoilla. Meneillään olevat hallituksen kärkihankkeet Lapsi ja perhepalveluiden muutosohjelma sekä Kehitetään ikäihmisten kotihoitoa ja vahvistetaan kaikenikäisten omaishoitoa eli I&O -kärkihanke, joissa Perhehoitoliitolla ja perhehoitajilla on vahva edustus.

Vaikuttamistyössä ovat liiton työntekijöiden ja hallituksen jäsenten lisäksi mukana perhehoitajista koostuva perhehoidon kehittämis- ja vaikuttamistyöryhmä.

Vaikuttamistyötä tehdään myös monissa yhteistyöverkostoissa. Tärkeimpiä niistä ovat Perhehoitoliiton, Pesäpuun ja Pelastakaa Lapset ry:n yhteinen PRIDE-toimikunta, valtakunnalliset lastensuojelun perhehoidon asiantuntijapäivät ja aikuisten perhehoidon työntekijöiden verkostot.

Perhehoitoliitto on mukana Monimuotoiset perheet -verkostossa ja sen Kaikkien perheiden Suomi -vaikuttamishankkeessa. Samoin Perhehoitoliitto on yhteistyökumppaninaMetropolia Ammattikorkeakoulun ESR-hankkeessa Henkilökohtainen budjetointi – Avain kansalaisuuteen -hankkeessa, Pesäpuu ry:n #munperheet-hankkeessa sekä Kehitysvammaliiton kolmivuotisessa (2016−2018) FASD-hankkeessa.

Perhehoitoliitto tekee yhteistyötä pohjoismaisen perhehoitojärjestön NOFCA:n (Nordic Foster Care Association) ja kansainvälisen perhehoitojärjestön IFCO:n (International Foster Care Organisation) jäsenenä. Sekä NOFCA että IFCO järjestävät vuosittain tapaamisia ja konferensseja. NOFCA:n jäseninä on järjestöjä kaikista Pohjoismaista. Perhehoitoliiton lisäksi Suomea NOFCA:ssa edustaa Pesäpuu ry.

Viestintä

Perhehoitoliitto ry:n viestinnän tehtävä on tiedottaa perhehoidosta, perhehoitajuudesta ja sijaisvanhemmuudesta sekä Perhehoitoliiton toiminnasta. Viestinnällään liitto pyrkii vaikuttamaan perhehoidon edellytysten parantamiseen, kuten lainsäädäntöön sekä perhehoidon kiinnostavuuden ja tunnettuuden lisäämiseen hoitomuotona.

Tärkeimpiä viestinnän kanavia ovat liiton internet-sivut, uutiskirje, liiton jäsenyhdistysten jäsenille tarkoitettu ekstranet sekä Perhehoito-lehti. Perhehoito-lehti ilmestyy 6 kertaa vuodessa. Lehti kertoo perhehoidon ajankohtaisista asioista ja jakaa tietoa perhehoitajille ja sijaisvanhemmille, viranomaisille, asiantuntijoille sekä kaikille perhehoidosta kiinnostuneille.

Tutustu Perhehoito-lehteen täällä.

Ajankohtaista perhehoidosta: tiedotteet ja tapahtumat

Tilaa uutiskirje täältä.

Perhehoitoliiton blogit löytyvät täältä.

Perhehoitoliitto koordinoi vuosittaista Ajoissa kotiin -kampanjaa, jossa tiedotetaan sijaisvanhemmuudesta. Tutustu sijaisvanhemmaksi.fi-sivuihin.

Yhteystiedot:

tiedottaja Kirsi-Marja Nurminen

kirsi-marja.nurminen@perhehoitoliitto.fi

Löydät Perhehoitoliiton myös Facebookista ja Twitteristä.