pojat_fb

Meidän sakki – sisarussuhteiden vahvistaminen sijaisperheissä (2018-2021)

Sisarussuhteiden merkitys perhehoidossa on suuri: hyvät sisarussuhteet tuovat turvaa kaikille osapuolille, kun taas kuormittavaksi koetut suhteet voivat johtaa jopa sijoituksen katkeamiseen. Tästä huolimatta perhehoidossa ei paneuduta järjestelmällisesti sijaisperheen sisarussuhteisiin. Sijaissisarukset, eli sijaisperheen biologiset tai adoptoidut lapset, jäävät kaiken kaikkiaan niin sosiaalityön kuin terveydenhuollon toiminnassa ja käytännöissä ulkopuolisiksi.

Viranomaisten ja sijaisvanhempien velvollisuudet on määritelty, jotta sijoitetun lapsen lailliset oikeudet ja etu toteutuisivat. Lait eivät kuitenkaan tunnista sijaissisaruksien asemaa, vaikka myös he lapsina ovat oikeutettuja erityiseen suojeluun ja vaikka he tukevat monella tavalla sijoitettuja lapsia. Kuka huolehtii tai kenen pitäisi huolehtia sijaisperheen biologisen tai adoptoidun lapsen oikeuksien toteutumisesta?

Näistä lähtökohdista ja ratkaisemattomista kysymyksistä syntyi Meidän sakki -hanke. Hanke nostaa esille sisarussuhteiden ja sijaissisarusten merkityksen perhehoidossa. Hankkeen päätavoite on sisarussuhteiden vahvistuminen pitkäaikaista perhehoitoa antavissa sijaisperheissä. Tavoitteena on myös tukea sijaisvanhempia sisarussuhteiden syventämisessä ja varmistaa, että myös sijaissisarukset saavat tukea perhehoidosta.

Meidän sakki -hanketiimi työskentelee Helsingissä ja sisarussuhteita tukevaa toimintaa pilotoidaan Uudenmaan alueella. Tavoite on kuitenkin vahvistaa sisarussuhteita perhehoidossa valtakunnallisesti.

Yhteistyökumppaneina hankkeessa ovat Helsingin kaupungin perhehoito, Perhehoitoyksikkö Pihlaja, Pelastakaa lapset ry, Pesäpuu ry ja Perhehoitokumppanit Suomessa Oy.

Hankkeen toiminnasta tiedotetaan näiden sivujen lisäksi Twitterissä (@MeidanSakki) ja Facebookissa (Meidän sakki -hanke).

Yhteydenotot:

Emilia Säles