Miten perhehoitajaksi tullaan?

Perhehoitolain mukaan perhehoitajan tulee käydä ennakkovalmennus. Ennakkovalmennuksen tarkoitus on antaa tietoa perhehoidosta, välittää kokemuksia perhehoitajana toimimisesta sekä pohtia yhdessä perhehoitoon liittyviä asioita. Perhehoito sisältää sekä käytännöllisiä että arvoihin ja etiikkaan liittyviä kysymyksiä, joita on tärkeää pohtia ennen perhehoitajaksi ryhtymistä. Ihmisten välinen kohtaaminen ja vuorovaikutus ovat perhehoidon perusta niin perhekodin arjessa kuin perhehoitoon liittyvässä kumppanuudessa ja yhteistyössäkin.

Valmennuksessa pohditaan, kuinka tukea perhehoidossa olevaa lasta, nuorta ja aikuista sekä mitä perhehoidon aloittaminen merkitsee kehitysvammaiselle ihmiselle itselleen, hänen läheisilleen ja perhehoitoperheelle. Valmennuksessa käsitellään myös, mitä perhekodin tiloilta edellytetään. Valmennuksen sisältöjä ovat lisäksi toimeksiantosopimuksen tekemiseen ja perhehoitajan asemaan liittyvät asiat.

Valmennuksen käynnistymisvaiheessa ei tarvitse tietää tai olla varma halustaan tai kyvyistään perhehoitajan tehtävään. Valmennuksen tehtävä on tukea osallistujaa tietoisen päätöksen tekemisessä perhehoitajaksi ryhtymisestä.

Valmennuksen aikana pohditaan ja opetellaan tunnistamaan perhehoitajan tehtävässä tarvittavia valmiuksia. Seitsemän valmennuskerran teemat liittyvät perhehoitajilta edellytettäviin tietoihin ja taitoihin eli valmiuksiin.