Kenelle perhehoitoa?

Lasten ja nuorten perhehoito

Lyhytaikainen perhehoito tukee lapsen kehitystä ja hyvinvointia sekä vanhempien jaksamista. Lapsen vanhempien ja perhehoitajan kasvatuskumppanuus kannattelee lasta ja parhaimmillaan tukee lapsen kiintymyssuhdetta vanhempiin. Vammaisen lapsen vanhempien jaksamista tukee mahdollisuus levähtää sitovasta hoitotehtävästä ja ottaa aikaa itselle ja mahdolliselle parisuhteelle. Tilapäishoitopaikan ihmissuhteet ja ympäristö laajentavat kehitysvammaisen lapsen elämänpiiriä tarjoamalla lapselle myös uusia ihmissuhteita ja kokemuksia.

Pitkäkestoinen, erityishuoltona annettava perhehoito on ensisijainen vaihtoehto tilanteessa, jossa lapsi tai nuori tarvitsee vanhemmuutta ja huolenpitoa, johon vanhempien elämäntilanne ja voimavarat eivät anna mahdollisuutta. Vammainen lapsi tarvitsee enemmän ja pidempään hoivaa, hoitoa, ohjausta ja valvontaa kuin vammaton ikätoverinsa. Haastava arki kuluttaa voimia. On myös tilanteita, joissa vanhemmat ovat hoitaneet lastaan omien voimavarojensa puitteissa niin kauan kuin ovat jaksaneet ja kodin ulkopuolelle hoitoon siirtyminen on tullut ajankohtaiseksi.

Vammaiset lapset saattavat tarvita perhehoitoa myös lastensuojelullisista syistä. Jotta vammaisen lapsen oikeus lastensuojeluun toteutuu, tulee näissä tilanteissa vammainen lapsi sijoittaa perhehoitoon lastensuojelulain perusteella. Perhehoidossa lapsi saa hoivan lisäksi turvallisen kasvuympäristön. Lapsi ja perhe ovat oikeutettuja saamaan sekä lastensuojelun että vammaispalvelujen tukea ja palveluja.

Perhehoidossa olevan nuoren kohdalla on tärkeää pohtia, jatketaanko perhehoitoa vai onko nuorella riittävästi valmiuksia siirtyä asumispalveluihin, tukiasuntoon tai asua itsenäisesti. Siirtyminen perhehoidosta muihin asumismuotoihin on toteutettava saatellen. Nuoren siirtyessä itsenäisempään elämään turvallisuudentunteen ja jatkuvuuden turvaamiseksi on tärkeää, että perhehoitajan ja nuoren välinen yhteydenpito jatkuu myös perhehoidon päättymisen jälkeen.

Saanan kaksi kotia

”Jotenkin asia oli kypsynyt mielessämme niin pitkälle, että ajatus tällaisesta vastuun jakamisesta, jossa Saanalla olisi kaksi kotia, tuntui hyvältä ajatukselta. Saana kävisi päiväkotia ja koulua perhehoidosta viikolla ja tulisi joka toinen viikonloppu omaan kotiin osaksi omaa perhettämme. Saana oli tällöin kuusivuotias ja nyt kun hän täyttää kuusitoista, olen edelleenkin sitä mieltä, että päätös oli ainoa oikea. Saanalla on ympärillään aina ihmiset, jotka jaksavat olla hänen tukenaan ja rakastaa häntä hänen arjessaan. Se, että ovatko nämä ihmiset hänen ympärillään biologisesti sukulaisia, ei merkitse oikeastaan mitään, vaan se, että jokaisella aikuisella ja lapsella, joka hänen elämässään on, on voimaa tukea ja rakastaa häntä sellaisena kuin hän on.” -Äiti