Miten perhehoitoon tullaan?

Perhehoitoon tullaan kunnan kautta. Lapselle, nuorelle ja aikuiselle sopivaa perhehoitopaikkaa valittaessa otetaan huomioon hänen  ja hänen vanhempiensa tai läheistensä tarpeet ja mielipiteet sekä  perhehoitajan valmiudet vastata tarpeisiin ja perhekodin tilanne, kuten perheessä jo perhehoidossa olevien henkilöiden lukumäärä ja tarpeet.

Perhehoitopaikan sijainnilla on merkitystä lyhytkestoisessa perhehoidossa erityisesti kuljetusmatkojen pituuden vuoksi. Pitkäkestoisessa perhehoidossa korostuvat sekä vammaisen henkilön ja hänen läheistensä yhteydenpidon mahdollisuus että tarvittavien muiden palveluiden saatavuus.

On tärkeää, että perhehoitaja saa vanhemmilta tai läheisiltä ja perhehoidon työntekijöiltä perhehoitoon tulevaa henkilöä koskevat tiedot. Tällaisia tietoja ovat esimerkiksi millaiset asiat ovat hänelle tärkeitä, mitkä ovat hänen vahvuuksiaan ja kuinka tukea häntä parhaiten. Perhehoitajan on tärkeää tietää, miten henkilö ilmaisee itseään, mahdollisista sairauksista ja niihin liittyvästä lääkityksestä sekä tarvittavista apuvälineistä.

Lapsen, nuoren ja aikuisen tunteminen ja hänen tarpeidensa huomioonottaminen ja ainutkertaisuuden kunnioittaminen ovat yksilöllisen hoidon ja huolenpidon perusta. Perhehoitajaa sitoo elinikäinen salassapitovelvollisuus.