Miten sijaisvanhemmaksi tullaan?

Sijaisvanhemmuudesta kiinnostuneen kannattaa tutustua www.sijaisvanhemmaksi.fi-sivustoon. Sivustolta löytyy kattavasti tietoa sijaisvanhemmuuden lisäksi sijoitettavista lapsista, perhehoidosta, sijaisvanhempien rekrytoinnista sekä ennakkovalmennusta ja perhehoitoa järjestävien tahojen yhteystietoja.

Sijaisvanhempien valmennuskursseja järjestävät kaupungit, alueelliset sijaishuollon tai perhehoidon yksiköt, järjestöt sekä yksityiset perhehoitopalveluiden tuottajat. Ensisijaisesti eri tahot valmentavat sijaisperheitä omaan sijaisperhereserviinsä, mikä tarkoittaa sitä, että perhe on valmentavan tahon käytössä vähintään tietyn, yhdessä sovitun määräajan, yleisimmin 1–2 vuotta.

PRIDE-valmennus

PRIDE-ohjelman mukaan jokaisella sijaisperhettä tarvitsevalla lapsella tulee olla tasavertainen mahdollisuus päästä hyvin valmentautuneeseen perheeseen. Sijaisvanhemmaksi ryhtyvällä tulee puolestaan olla oikeus hyvään ennakkovalmennukseen. Ennakkovalmennuksen yhtenä tärkeänä tavoitteena on ehkäistä sijoitusten purkautumisia riittämättömän tiedon ja valmentautumisen takia.

PRIDE-valmennus on ollut käytössä vuodesta 1995 alkaen. Ennen valmennusta sijaisvanhemmuudesta kiinnostuneeseen perheeseen tehdään kotikäynti, pyydetään kotikunnalta lausunto ja selvitetään nk. ehdottomat esteet. Ne ovat terveydentilaan, rikosrekisteriin, taloudelliseen tilanteeseen, asumiseen tai muuhun vastaavaan liittyviä tekijöitä, joiden vuoksi perhettä tai henkilöä ei voida hyväksyä perhehoitajaksi. Tällöin myöskään valmennukseen osallistumisella ei ole merkitystä.

Lisätietoja PRIDE-valmennuksesta ja alkavista valmennusryhmistä: www.pesapuu.fi