Miten perhehoitajaksi tullaan?

Perhehoitajalta edellytetään ennakkovalmennuksen käymistä ja soveltuvuutta tehtävään. Kunta järjestää perhehoitajan tehtävää harkitseville ennakkovalmennuksen joko omana toimintana tai esimerkiksi yhteistyössä muiden kuntien tai oppilaitosten kanssa.

Kuntien suositellaan käyttävän Perhehoitoliiton ikäihmisten perhehoidon ennakkovalmennusohjelmaa, joka sisältää kouluttajakoulutuksen sekä valmennusohjelman ja koulutusmateriaalit. Kouluttajakoulutuksen käyneillä henkilöillä on oikeus käyttää liiton tuottamaa valmennusmateriaalia.

Ennakkovalmennuksen aikana kouluttaja(t) ja osallistuja arvioivat osallistujan valmiuksia tehtävään ja tekevät yhteisen loppuarvion. Mikäli tehtävän edellyttämät valmiudet todetaan, voi valmennuksen käynyt henkilö hakeutua perhehoitajaksi. Kunta hyväksyy perhehoitajan ja kodin soveltuvuuden perhehoitotehtävään.

Lähtökohtaisesti perhekodissa voidaan hoitaa samanaikaisesti neljää henkilöä perhehoitajan kanssa samassa taloudessa asuvat alle kouluikäiset lapset ja muut erityistä hoitoa tai huolenpitoa vaativat henkilöt mukaan luettuina.

Perhekodissa saadaan kuitenkin hoitaa samanaikaisesti enintään kuutta henkilöä, jos perhekodissa annettavasta hoidosta, kasvatuksesta tai muusta huolenpidosta vastaa vähintään kaksi ennakkovalmennuksen käynyttä, perhekodissa asuvaa henkilöä, joista ainakin toisella on lisäksi tehtävään soveltuva koulutus ja riittävä kokemus hoito- tai kasvatustehtävistä. (perhehoitolaki 7 §)

Perhehoitaja voi olla parisuhteessa elävä tai yksinasuva. Perhehoito on koko perheen asia, ja se vaatii kaikkien perheenjäsenten hyväksymisen.

Ikäihmisiä hoitavien perhehoitajien valmennus

Ennakkovalmennuksen tarkoitus on antaa tietoa ja mahdollisuus perehtyä ikäihmisten perhehoitajan tehtävään. Valmennus pohjautuu perhehoitajalta edellytettäviin valmiuksiin.

Valmennus on prosessi, joka sisältää seitsemän ryhmätapaamista, kotitehtäviä, vähintään yhden tapaamisen valmennukseen osallistuvan kotona sekä loppuarviointikeskustelun.

Valmennuksessa pohditaan muun muassa vanhuutta elämänvaiheena, toimintakyvyn tukemista, mitä perhehoitoon tuleminen merkitsee ikäihmiselle, hänen läheisilleen ja perhehoitoperheelle ja yhteistyötä eri tahojen kanssa. Valmennus sisältää perhehoitajan ja kunnan välisen toimeksiantosopimuksen tekemistä koskevat asiat, perhehoidon tukimuodot ja perhehoitajan asemaan liittyvät asiat.

Valmennuksen käynnistymisvaiheessa ei tarvitse tietää tai olla varma halustaan tai kyvyistään ikäihmisten perhehoitajan tehtävään. Valmennuksessa saadut tiedot perhehoitajan tehtävästä auttavat tietoisen päätöksen tekemisessä ryhtymisestä perhehoitajan tehtävään.