Kenelle perhehoito sopii?

Perhehoito sopii ikäihmiselle, jolla on kotiin annettavista palveluista huolimatta vaikeuksia selviytyä arjessa, mutta joka ei vielä tarvitse palveluasumista tai laitoshoitoa. Erityisen hyvin perhehoito sopii ikäihmiselle, joka joutuu olemaan paljon yksin ja kokee turvattomuutta tai jonka elämänlaatu on heikentynyt.

Perhehoito sopii myös henkilölle, jolla on muistisairaus, mutta joka ei tarvitse huolenpitoa ympäri vuorokauden. Vaikka perhehoidossa olevan ikäihmisen tulee pääsääntöisesti pärjätä yöt ilman säännöllistä apua, voi tietoisuus avun saamisesta sitä tarvittaessa luoda levollisuutta ikäihmisen elämään.

Lyhytaikainen perhehoito sopii muun muassa sijaishoidoksi omaishoidossa oleville tai sairaalajakson jälkeen henkilöille, jotka tarvitsevat aikaa ja tukea kuntoutumiseen ennen omaan kotiin palaamista.

Osavuorokautinen perhehoito voi olla päivä- tai yöaikaista. Kokemusten mukaan se on hyvä vaihtoehto omaishoidon tueksi tilanteissa, joissa ei ole tarvetta tai halukkuutta ymrärivuorokautiselle perhehoidolle.  Päiväaikainen perhehoito tukee myös yksin asuvien ikäihmisten kotona asumista.

Perhehoitoon siirtymistä edeltää kunnassa käytössä oleva palvelutarpeen arviointimenetelmä. Kunnan SAS-ryhmä tai palveluohjaaja arvioi yhdessä ikäihmisen ja hänen läheistensä kanssa ikäihmisen palvelutarpeen ja hänen tilanteeseensa sopivan palvelumuodon. Mikäli perhehoito todetaan sopivaksi palvelumuodoksi, tehdään päätös valinnasta yhteistyössä.