Tilaa tiedotteemme STT:n palvelun kautta täältä.

Tiedotteet ja uutiset

10.1.2019 9.45

Sisarussuhteiden merkitys perhehoidossa tunnistetaan – tuen tarpeita ei

Perhehoidon parissa työskenteleville ammattilaisille ei ole tarjolla riittävästi tietoa sijaisperheiden sisarussuhteista ja niiden merkityksestä. Tiedon puute vaikuttaa myös siihen, miten hyvin – tai huonosti – ammattilaiset tunnistavat sisarussuhteisiin liittyviä tuen tarpeita perhehoidossa. Tämä selvisi Perhehoitoliiton Meidän sakki -hankkeen teettämässä selvityksessä. Selvitykseen vastasi 58 perhehoidon ammattilaista eri puolilta Suomea ja sen toteutti Innolink Oy vuoden 2018 lopulla.

Meidän sakki -hanke tavoittelee toimintaympäristön muutosta, joka mahdollistaa sijaisperheen huomioimisen kokonaisuutena ja jossa kaikkien sijaisperheen jäsenten tuki toteutuu. Sisarussuhteiden ja niiden vahvistamisen merkityksen ymmärtäminen on tärkeää. Siitä, mitä perhehoidon ammattilaiset ajattelevat sijaisperheiden sisarussuhteista ja niiden merkityksestä, ei kuitenkaan ennen selvityksen tekoa ollut tietoa.

Selvitykseen vastanneet pitivät tärkeänä koko sijaisperheen huomioimista ja sijaissisarusten tukemista, vaikka sijoitettujen lasten koettiinkin tarvitsevan eniten tukea. Vastaajien kokemuksen mukaan sijoitettujen lasten ja sijaisvanhempien tuki toteutuukin pääsääntöisesti hyvin, mutta sijaissisarusten saama tuki ja palvelut toteutuvat korkeintaan kohtalaisesti. Tuen taso myös vaihtelee suuresti, sillä toiset vastaajat kuvaavat laajaa palvelutarjontaa ja toisissa organisaatioissa tukimuotoja ei ole edes määritelty.

Selvityksessä tuotiin esiin myös hankkeen tekemiä, sijaisperheiden lasten asemaa parantavia ehdotuksia. Ehdotukset saivat erittäin positiivisen vastaanoton. Helpoimmin toteutettavaksi vastaajat arvioivat sijaisperheen vuorovaikutuksen tuen lisäämisen ja monipuolistamisen. Lähes kaikki vastaajat olivat myös sitä mieltä, että perhehoitolain mukainen tuki ja vastuutyöntekijän tapaamisen oikeus, jotka nyt ovat tarjolla vain sijaisvanhemmille ja sijoitetuille lapsille, olisi ulotettava myös sijaissisaruksiin.

Perhehoidon kehittämisen näkökulmasta selvityksen tulokset ovat myönteisiä. Vaikka tuen tarpeita ei vielä riittävästi tunnisteta, sisarussuhteiden ja lasten oikeuksien toteutumisen merkitys tunnustetaan, muutoksia toivotaan ja niihin ollaan valmiita. Meidän sakki -hanke jatkaa sisarussuhteiden tukemiseen liittyvien työmuotojen kehittämistä ja tiedottaa niistä vuoden 2019 aikana.

Perhehoitoliiton Meidän sakki (2018-2021) -hanke nostaa esille sisarussuhteiden ja sijaissisarusten merkityksen perhehoidossa. Hankkeen päätavoite on sisarussuhteiden vahvistuminen pitkäaikaista perhehoitoa antavissa sijaisperheissä. Tavoitteena on myös tukea sijaisvanhempia sisarussuhteiden syventämisessä ja varmistaa, että myös sijaissisarukset saavat tukea perhehoidosta. Yhteistyökumppaneina hankkeessa ovat Helsingin perhehoito, Perhehoitoyksikkö Pihlaja, Pesäpuu ry, Pelastakaa Lapset ry ja Perhehoitokumppanit Suomessa Oy.

Yhteydenotot ja koulutustilaukset: Emilia Säles, hankepäällikkö, p.0400 448 084, emilia.sales@perhehoitoliitto.fi

Lue lisää sijaisperheiden lasten aseman parantamisesta artikkelista Säles & Airo: Sijaisperheiden sisarussuhteet: lasten tarpeista, oikeuksista – ja nakeista. Artikkeli teoksessa Uudistuva lastensuojelu – kohti asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistoimintaa, s. 41-50. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2018

Katso tutkimuksen esittelyvideot Perhehoitoliiton Youtube-kanavalla:

Palaa otsikoihin