Tilaa tiedotteemme STT:n palvelun kautta täältä.

Tiedotteet ja uutiset

8.2.2018 14.20

Lyhytkestoisen ikäihmisten perhehoidon ennakkovalmennus käynnistyy Varsinais-Suomessa

KomPAssi – Varsinais-Suomen keskitetty asiakas- ja palveluohjaushanke järjestää yhteistyössä Varsinais-Suomen ikäihmisten ja kehitysvammaisten perhehoitoyksikön ja Perhehoitoliiton kanssa ennakkovalmennuksen ikäihmisten lyhytkestoisesta perhehoitajan tehtävästä kiinnostuneille kevään 2018 aikana. Valmennus koostuu viidestä ryhmätapaamisesta ja kotitehtävistä.

Kouluttajina toimivat kehittämispäällikkö Maria Kuukkanen ja ikäihmisten perhehoidon asiantuntija Maarit Haverinen Perhehoitoliitosta. Lisäksi ennakkovalmennuksessa on kokemusasiantuntijoina ikäihmisten perhehoitajia.

Perhehoitajana toimiminen tarjoaa itsenäisen ja mielekkään ikäihmisten auttamistehtävän, jossa saat tukea perhehoidosta vastaavilta työntekijöiltä. Perhehoitajana voit toimia joko omassa tai ikäihmisen kodissa. Lyhytkestoisessa perhehoidossa on mahdollista määritellä itse, oman elämäntilanteensa mukaan, minkä verran haluaa tai on mahdollista toimia perhehoitajana.

Perhehoitajaksi ryhtyminen ei vaadi hoitoalan koulutusta tai kokemusta, mutta perhehoitajalta edellytetään soveltuvuutta, sitoutumista tehtävään sekä ennakkovalmennukseen osallistumista.

Perhehoito mahdollistaa hoivaa ja huolenpitoa tarvitsevalle ikäihmiselle tavallisen arkielämän, yhdessäoloa ja tekemistä. Lyhytkestoista perhehoitoa käytetään erityisesti omaishoitajan vapaan  järjestämisessä.

Perhehoidon järjestämisestä vastaavat kunnat. Kunta tai kuntayhtymä tekee perhehoitajan kanssa toimeksiantosopimuksen, jossa sovitaan muun muassa hoitopalkkiosta ja kulukorvauksesta alueen toimintaohjeen mukaisesti. Varsinais-Suomessa perhehoidon koordinoinnista vastaa ikäihmisten ja kehitysvammaisten perhehoitoyksikkö.

Kiinnostuitko perhehoitajan tehtävästä ja ennakkovalmennuksesta? Hakuaika päättyy 3.4.2018. Lisätiedot: Maarit Haverinen, maarit.haverinen@perhehoitoliitto.fi, puh. 044 766 3300