Menneet tapahtumat ja koulutukset

13.3.2018 10.00

Vertaisuudesta voimaa

Sinustako ryhmänohjaaja perhehoitajille?

Vertaistuki on tärkeä perhehoitajien tuen muoto. Vertaistapaamiset antavat mahdollisuuden jakaa kokemuksia ja tunteita sekä oppia toisilta samankaltaisessa elämäntilanteessa olevilta. Ryhmänohjaajakoulutus on tarkoitettu sinulle, joka olet valmis toisten perhehoitajien rinnalla kulkijaksi jakamaan iloja ja tukemaan raskaissakin kysymyksissä.

Ryhmänohjaajakoulutus antaa valmiudet toimia erilaisten vertaisuuteen perustuvien ryhmien ohjaajana. Koulutuksessa saat tietoa perhehoitajien ja sijaisvanhempien ryhmien erityispiirteistä, ryhmän ohjaamisen perusasioista, ryhmien toiminnasta ja työkaluja ryhmän ohjaamiseen. Ryhmänohjaajakoulutus perustuu voimavaroja vahvistavaan, dialogiseen perustaan, jolloin ryhmänohjaaja voi omilla kysymyksillään auttaa ryhmään osallistujia löytämään uusia näkökulmia omiin kokemuksiinsa.

Ryhmänohjaajakoulutus sisältää viisi koulutuspäivää, ennakkotehtävän ja välitehtäviä sekä yhden pien- tai vertaisryhmän ohjaamisen. Koulutuspäivien teemat ovat

• 13.3.2018 Vertaistoiminnan voima
  • 14.3.2018 Perhehoitajien vertaisryhmien erityisyys
  • 12.4.2018 Ohjaaja vuorovaikutuksen edistäjänä ryhmässä
  • Oman pienryhmän tai vertaisryhmän käynnistäminen.
  • 4. koulutuspäivä: Ryhmänohjauksen erityiskysymyksiä - työnohjauksellinen päivä
  • 5. koulutuspäivä: Ryhmänohjaajan voimavarat – koulutuksen päätös (4:nnen ja 5:nnen koulutuspäivän ajankohta sovitaan ensimmäisen tapaamisen yhteydessä)

Paikka: Kuopio, Cumulus City Keskusta (os. Haapaniemenkatu 22)
Kouluttajat: vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Minna Laine ja ikäihmisten perhehoidon asiantuntija Raija Leinonen, Perhehoitoliitto sekä kokemusasiantuntijat.

Koulutukseen otetaan 20 henkilöä. Perhehoitoliiton jäsenyhdistyksille on varattu 10 paikkaa ja ensi sijalla ovat yhdistykset, joilla ei ole vielä Perhehoitoliiton kouluttamaa ryhmänohjaajaa (maksuton koulutus). Loput paikat jaetaaan ikäihmisiä hoitaville perhehoitajille (maksuton koulutus) ja muiden toimijoiden kuin jäsenyhdistysten lähettämille osallistujille (maksullinen koulutus).

Koulutuspäiviin sisältyvät lounas- ja kahvitarjoilut. Katso koulutuksen mainos tästä.

Ilmoittautuminen: Sitovat ilmoittautumiset 31.1.2018 mennessä tällä sähköisellä lomakkeella.
Osallistumismaksu (muut kuin jäsenyhdistysten lähettämät osallistujat ja ikäihmisten perhehoitajat): 90 € + alv/koulutuspäivä, laskutus kahdessa erässä. Osallistumismaksu sisältää koulutuksen, koulutusmateriaalit ja tarjoilut.
Majoitus: Majoituskustannuksista ja -varauksista vastaavat osallistujat itse/ lähettävä taho. Cumulus City Keskustasta on varattu huoneita.
Lisätietoja: Minna Laine, puh. 040 310 1449, minna.laine@perhehoitoliitto.fi (koulutuksen sisältö ja jäsenyhdistysten kiintiöpaikat) ja Raija Leinonen puh. 040 310 1445, raija.leinonen@perhehoitoliitto.fi (käytännön järjestelyt).

Lämpimästi tervetuloa!