hedmanit_uutiskirje2

Perhehoitoliiton blogi

Perhehoitoliiton blogissa työntekijät kirjoittavat ajankohtaisista perhehoitoon liittyvistä asioista sekä antavat lukijoille mahdollisuuden kurkistaa omaan työhönsä.

8.1.2018 11.51Visio ikäihmisten perhehoidosta Maria Kuukkanen

Ikäihmisten perhehoidon kehittämispäällikkö Maria Kuukkanen muistelee tulevaisuudessa, miten ihmeessä perhehoidosta tulikaan vaihtoehto ikäihmisten hoivan ja huolenpidon järjestämiseksi.

”Haluan kerran viikossa perhehoitoon muiden ukkoon, juttelemaan ja syömään yhdessä”, sanon pojalleni ja valitsemme Apuri -laitteellani perhekodin esittelyvalikosta. Tieto valinnastani ja tarvitsemastani kuljetuksesta vilahtaa sekä kunnan että alueen omais- ja perhehoitokeskuksen työtekijöille ja he laittavat rattaat pyörimään.

paattinen_netti

Olin kertonut pitkistä päivistäni, turvattomuuden ja tarpeettomuuden tunteistani, vaikka myös läheiseni pitivät minusta huolta. Työntekijä kertoi meille eri vaihtoehdoista ja opasti, miten Apurillani pääsemme tutustumaan niihin.

Palaan ajatuksissani aikaan, jolloin perhehoitoa ei vielä ollut ikäihmisille. Tuli tarve kehittää välimuotoisia hoivan muotoja. Ikäihmisten perhehoitoon luotiin valmennusohjelma, perhehoitajana toimimisen edellytyksiä parannettiin perhehoitolailla ja varmistettiin alueellisilla perhehoidon toimintaohjeilla. Pelko huutolaisuuden paluusta näkyi kuitenkin yleisönosastoissa ja kuului kuntien kokoushuoneissa.

Oli myös vaihe, jossa ikäihmisten pitkät yksinäiset tunnit ja omaishoitajien uupumus tunnistettiin todelliseksi uhkaksi ja kunnat kiinnostuivat perhehoidosta. Työntekijöitä koulutettiin ja perhehoitajia valmennettiin, mutta he eivät saaneetkaan ikäihmisiä hoitoonsa tai tehtävä ei turvannut toimeentuloa. He joutuivat jopa lopettamaan.

Yhtä aikaa oli tiedossa, että jo kolmas kotihoidon käynti vuorokaudessa oli kunnalle kalliimpaa verrattuna perhehoitoon.

Tulipa muuan I&O-kärkihanke perhehoidon kehittämisen tueksi. Se olikin menestystarinan lähtölaukaus! Perustettiin alueelliset omais- ja perhehoidon keskukset, joiden myötä perhehoidosta tuli todellinen, oikea-aikaisesti ikäihmisille myönnetty vaihtoehto koko maahan, ikäihmisten elämänlaatu parani ja omaiset olivat tyytyväisiä.

Perhehoitajien rekrytointi sekä valmennuksen ja tukimuotojen järjestäminen laitettiin uuteen malliin. Sopimusmalli uudistettiin siten, että tehtävästä tuli myös taloudellisesti turvallinen valinta heille, joilla oli halu ja valmiudet ryhtyä tehtävään. Silti kustannusten kasvun hillitsemisessä onnistuttiin, kun oltiin opittu laskemaan uudella, kokonaiskustannukset huomioivalla tavalla.

Mitä muuta tarvittiin? STM keräsi keväällä 2018 tietoja omais- ja perhehoidon kehittämiseksi maksetuilla valtionosuuksilla tehdyistä toimista ja niiden vaikutuksista. Suunta oli hyvä ja STM lisäsi tukea asettamalla ns. kattavuustavoitteet perhehoidossa olevien ikäihmisten määrästä! Nämä tavoitteet otettiin kunnissa ja alueilla tosissaan ja se näkyi tilastoissa, joiden keruutavan THL oli uudistanut. Myös asiakasmaksulaki uudistettiin vastaamaan perhehoidon kotona asumisen luonnetta.

Meteliä aiheuttaneen valinnanvapauslain tavoitteiden toteutumiseksi valtio rahoitti näkyviä tiedotuskampanjoita eri hoivavaihtoehdoista. Voitte arvata, että perhehoidon vahvuudet loistivat kotisohville saakka!

Lue lisää | 0 Kommenttia | Kommentoi